Varst er fejheden
Af:
Christen Sgrensen
Professor, Syddansk Universitet:Odense

Tak du din Gud, at du ikke kom for Riber ret, sagde kaellingen, da hun s3 sin sgn dingle i Varde Galge. Ja, det
er nu ikke en sa grum historie, som jeg her vil berette om — men logikken er vel den samme.

I august 2009 bragte Berlingske Tidende en hel raekke indlaeg om Plum-fonden, hvor fondens administrator,
advokat Christian Harlang (CH), dag efter dag blev udpeget som den altdominerende syndebuk. Fondens
vigtigste aktiv dengang var, at den havde en meget betydende andel af de stemmeberettigede A-aktier i
H+H International fra Lise Plum, testatoren. Syndebukkerollen blev forspgt optegnet pé flere mader, bl.a.
blev CH kritiseret for: at have for mange Plum-fond-kasketter, at have afgivet forkerte rad til fondens
bestyrelse om evt. salg af fondens aktier i H + H international, og vel n@rmest ogs3 at veere ansvarlig for
krisen i H+H, selvom den anden stifter familie, Riis-Hansen, havde majoriteten!

Men Berlingske Tidende anfgrte knapt nok, at det var testators vilje, at CH skulle vaere administrator for og
bestyrelsesmedlem i Plum-fonden — en konstruktion, der anvendes i mange danske fonde. Og det blev
heller ikke anfgrt, at det var bestyrelsen for Plum-fonden og altsd ikke testator, der gnskede, at CH 0gsa
skulle varetage advokatrollen for at spare omkostninger og veere bestyrelsesmedlem i H+H. Ligesa
bemaerkelsesvaerdigt var det, hvor diskret avisen var i kritikken af majoritetsaktionaeren.

Der kan derfor i det hele taget sattes spgrgsmalstegn ved, om der overhovedet er tale om for mange
kasketter i denne sag — hvor der vel fgrst og fremmest er tale om, at der er nogen, der forsgger at unddrage
sig et ansvar for de beslutninger, der er taget i det seneste &rs tid. Derimod kan der ikke saettes
spprgsmdlstegn ved, at det er en afsporing af denne vaesentlige debat, nar den forsgges koncentreret om
Plum-fonden eller den rgde fond, som Berlingske Tidende yndede at fremhaeve gang efter gang. Hvis
Berlingske Tidende virkelig havde veeret interesseret i for mange kasketter problemstillingen, var det oplagt
i stedet at have fokuseret pd de milliardtab, som en raekke pengeinstitutter ~ bl.a. EBH og Fionia — har
pafgrt de fonde, hvor den tidligere opsparede kapital fra forgaengersparekasserne var placeret - typisk i
aktier i den fortsaettende bank. Og bestyrelserne i fond og tilhgrende pengeinstitut var for alle praktiske
formdl den samme! Og der er langt mere at komme efter, hvis det var en kritisk debat af
magtfuldkommenhed, som avisen gnskede. Mange selvejende institutioner har vedteegter, der gor det
narmest umuligt at saette den nuvaerende ledelse pa porten, selv om deres forvaltning af almene midler
mdtte vaere dbenbar uansvarlig. Og ogsa fonds-lovgivningen burde tages op til revision, hvis testators
mulighed for at tillade, at en person fir mere end én funktion, skal begraenses. Men her ved Berlingske
Tidende givetvis, at den vil stgde ind i langt hardere modreaktion, end der kunne komme fra Plum-fonden.

Berlingske Tidende kampagneserie mod Plum-fonden i august 2009 var savel en fordrejet som ensidig
fremstilling, der rettere burde tildeles en journalistisk skamstgtte, og avisens underspggelsesgruppe med det
gode danske navn ”Berlingske Research” burde gives navneforandring til ”Svaertegruppen”. Men dette er
ikke engang det vaerste. Avisens ledelse afviste at bringe kritik, bl.a. fra undertegnede, om denne darlige



journalistik. Mit indlaeg blev tilsyneladende afvist af ”politiske” grunde, idet jeg blev orienteret om, at mit
indleeg blev rost af de narmeste ansvarlige. Denne fejhed over for berettiget kritik er simpelthen det
vaerste i denne historie, selv om det gvrige er slemt nok. | gvrigt kan dette indleg lzeses pa
www.harlanglaw.dk under arkiv, idet jeg efter afvisningen fra Berlingske Tidende besluttede at sende
artiklen til fri disposition til CH med et forklarende forord.

Der var ikke andre aviser, der dengang tog trdden op fra Berlingske — og det er vel let at forstd. Men
desvaerre har Politiken 9. maj bragt en artikel, der 13 alt for tzet pé det sveertede spor, som Berlingske
Tidende tegnede i august 2009 - og tillige forsynet med uvedkommende familizre oplysninger. Sa glaed dig
over, at du ikke kom for Berlingske ret, kunne man maske med en vis form for galgenhumor sige, og over at
det kun var Politiken, der forestod den fortsatte udhaengning. Men det ville klaede Politiken at beklage
dette indleeg og serge for at tage de problemstillinger op, som Berlingske ikke ville rgre ved, idet det vel
ville forstyrre deres syndebukkeforteelling og maske ogsa andre interesser.

Inspireret af og madske inspirerende til Berlingske Tidendes syndebukkejournalistik har nogle
bestyrelsesmedlemmer af Plum-fonden ikke vaeret sene til at fralegge sig ansvar — helt pd samme made
som vi nu oplever for bestyrelsesmedlemmer af en rakke kuldsejlede og/eller ngdlidende banker m.v.
Flertallet af bestyrelsen, bl.a. Ole Donbak Jensen, Birgitte Rahbek, Drude Dahlerup og Trine Pertou Mach,
repraesenteret af advokat Knud Foldschack, beskylder nu CH for darlig radgivning, selv om bestyrelsen
tidligere i enstemmighed afviste at saelge fondes aktier i H+H af de grunde, som bl.a. er anfgrt i CH’s indlaeg
i Politiken 23. maj. Samtidig pastér dette advokatfirma, at disse bestyrelsesmedlemmer er meget
kompetente. Men hvordan kan man vaere meget kompetent, hvis man ikke er i stand til at vurdere rad og
evt. afvise disse, hvis disse er forkerte? | tilknytning hertil er det pa sin plads at fremhaeve, at nir man siger
ja til et bestyrelsesarbejde, ja s& siger man ogs3 ja til det hermed fplgende ansvar — og man kan ikke slippe
for dette ved at paberdbe sig at vaere tabe. Dette var ellers nok en mulighed for dette bestyrelsesflertal,
idet de som pavist ikke forstar selv simple regnskabsregler om egenkapitalens stgrrelse. Som anfgrt i CH’s
indlaeg i Politiken 23. maj har dette givetvis vaeret arsagen til, at fonden er blevet insolvent med et muligt
erstatningsansvar for dette flertal til fglge.



